Sokoksen kauppakäytävän noutolokerikosta on helppo poimia mukaan verkkokauppaostokset, Pia Virtanen näyttää.
Kuopion Sokoksen verkkokauppa mahdollistaa omatoimisen asioinnin, mutta paikan päällä myymälässä pääset parhaan palvelun pariin.
Kuopion Sokoksen myyntipäällikkö Sari Heikkinen ja tavaratalonjohtaja Pia Virtanen esittelevät tyytyväisinä kauppakäytävän varrelle ilmestynyttä uutta noutolokerikkoa. Siihen mahtuu kerrallaan 65 pakettia.
– Kun verkko-ostoksen toimitustavaksi valitsee noudon meiltä, voi olla varma, että tuote myös löytyy täältä eikä mistään muualta.
Verkkokauppa onkin muodostunut yhä tärkeämmäksi kanavaksi Sokoksen asiakkaille. Monikanavaisuus hyödyttää sekä asiakasta että Sokosta, sillä verkkokauppa tukee kivijalkakauppaa monin tavoin. Se mahdollistaa erilaisten asiakkaiden joustavan asioinnin.
– Kodintuotteiden osastolla puhummekin usein, että verkko on meidän toinen kauppamme, sillä kivijalassa ei ole käytännöllistä pitää koko valikoimaa esillä. Verkossa se onnistuu.
Verkkokaupasta voi tilata helposti tuotteita Sokoksen koko valikoimasta. Myös jotkin uutuustuotteet
tulevat aluksi myyntiin pelkästään verkossa. Verkkokauppa onkin erinomainen alusta kokeilla kaikenlaista uutta.
– Asiakkaamme etsivät sieltä ideoita ja inspiraatiota pukeutumiseen. Moni bongaa vaikkapa hyvännäköiset farkut verkosta, tarkistaa myymäläsaatavuuden ja tulee sitten paikan päälle liikkeeseen sovittamaan ja ostamaan. Aikaahan siinä säästyy.
Verkkokaupassa inspiroidutaan
Verkkokaupan kehittämiseen onkin satsattu merkittävästi. Sokos.fi sisältää nykyään muun muassa osiot tällä hetkellä uutuuksille, trendaaville tuotteille sekä sesongin tuotteille. Sivuilla on myös erilaisia testejä, joilla voi selvittää vaikkapa oman pukeutumis- tai sisustustyylinsä.
– Haluamme ennen kaikkea inspiroida, herättää tunteen, että minäkin voin näyttää hyvältä ja pukeutua tyylikkäästi.
Heikkinen ja Virtanen nostavat tärkeänä pointtina esiin myös sen, että sokos.fi työllistää myös Sokos Kuopion omaa väkeä pakettien kautta. Myös kotimainen tavaratalokauppa takaa luotettavan ja laadukkaan toiminnan koko tilaus – toimitusprosessin osalta.
Huippupalvelua kivijalassa
Sokoksen ehdoton valtti on edelleen asiantunteva ja yksilöllinen palvelu. Se korostuu tietyissä tuoteryhmissä.
– Aluspukeutumisen hankinnat halutaan tehdä lähes poikkeuksetta paikan päällä. Ja kyllä miehille puku on sellainen, jota hankittaessa luotetaan myyjien asiantuntemukseen. Myös jalkineet ostetaan mieluiten liikkeestä, jolloin niitä voi sovittaa.
Jos verkkokaupassa avainsana on helppous, kivijalassa se on turvallisuus. Asiakas voi aina luottaa saavansa yksilöllistä palvelua ja sen seurauksena hänelle itselleen parhaiten sopivat tuotteet, olipa kyse vaatteista, kosmetiikasta tai kodintuotteista.
– Myyjän ammattitaitoa on osata nähdä, mikä sopisi asiakkaalle parhaiten ja mitä muuta hän saattaisi tarvita. Hän osaa ehdottaa jotain sellaista, mitä asiakkaalle itselleen ei olisi tullut mieleenkään. Meiltä odotetaan nimenomaan laajasti eri vaihtoehtojen esittelemistä ja opastamista.
Palveluun kuuluu olennaisesti myös tiedon välittäminen: miten tuotteita pitää hoitaa, mitä ominaisuuksia eri valmistusmateriaaleilla on ja ennen kaikkea tuotteen alkuperä.
Sari ja Pia muistuttavat, että arjen ja vapaa-ajan lisäksi Sokokselta löytyy kaikki tarvittava myös juhlakauteen ympäri vuoden.
Eveliina Pasanen tekee asiakkaille meikkejä kauneuden osastolla ajanvarauksella. Lisäksi testaamme tuotteita päivittäin muun muassa oikean värisävyn löytämiseksi.
Ammattitaitomme ytimessä on osata esitellä erilaisia vaihtoehtoja, joista asiakkaan on helppo valita, kertoo myyjä Taina Jäntti.