Asentamisen lisäksi Rengaspari myy renkaita ja vanteita. Valikoima on laaja ja varastossa tuhansia rengaspareja. Kuvassa Heidi ja Jukka Remes (vas.), Mikael Nylund ja Seppo Aittamäki.
Talven taittuessa ja teiden sulaessa alkaa renkaidenvaihtoruljanssi.
Rengaspari Oy:n yrittäjät Heidi Remes ja Mikael Nylund ovat tänäkin keväänä valmiina rengassesonkiin.
– Kesärenkaita saatetaan päivässä vaihtaa jopa 120 autoon. Asennustöitä tehdään viidessä hallissa yhtä aikaa ja välillä pihallakin, jos ei muualle mahdu.
Rengasparin valtti on nopeus. Tuoreet renkaat saa autonsa alle puolessa tunnissa. Kiireisimpinä sesonkipiikkeinäkin auton saa yleensä takaisin saman päivän aikana. Asennusten yhteydessä onnistuvat myös renkaiden korjaukset.
– Teemme asennuksia niin sanotusti nonstopina, mutta ajan voi toki varata etukäteenkin. Renkaiden vaihto kestää tyypillisesti parisenkymmentä minuuttia. Odotellessa voi juoda kahvit toimistossamme.
Polttomoottorillisten henkilö- ja pakettiautojen ohella yritys palvelee kaikissa renkaisiin liittyvässä myös sähköautoilijoita.
– Sähköauton voi tuoda meille huoletta, sillä olemme erikoistuneet niihin. Olemme vaihtaneet sähköautoihin renkaita niin kauan kuin niitä on ollut markkinoilla. Esimerkiksi Tesloista tietämystä on kertynyt runsaasti.
Asentaja Sepolla ei näissä hommissa pitkään nokka tuhise. Renkaiden vaihto on alle puolen tunnin homma.
Renkaat ovat auton tärkein osa
Rengaspari on yli 36 vuoden ajan toiminut perheyritys. Sisarusten Heidin ja Mikaelin lisäksi myös Heidin puoliso Jukka Remes työskentelee yrityksessä. Itsekin jo parikymmentä vuotta yrittäjinä olleet Heidi ja Mikael sanovat pitkällisen kokemuksensa perusteella, että autoilijoiden olisi viisasta tarkkailla renkaitaan ahkerammin.
– Jos rengas kuluu normaalia enemmän, siihen on aina jokin syy. Renkaiden kunto korostuu, kun autolta haetaan pientä vierintävastusta eli energiatehokkuutta. Raskaissa nykyautoissa siihen vaikuttaa eniten liian alhainen ilmanpaine.
Tärkeää olisi myös muistaa renkaiden jälkikiristys 50-100 kilometrin ajon jälkeen.
– Autoissa on nykypäivänä monenlaisia vanteita ja pultteja. Siksi olisi hyvä olla tarkkana kiristyksen kanssa.
Teknologian kehittymisestä huolimatta renkaat ovat edelleen ainoa osa autossa joka tien pintaan koskettaa, Remes ja Nylund muistuttavat.
– Jos renkaiden kunto epäilyttää, niitä voi käydä näyttämässä täällä veloituksetta. Samalla voidaan tarkistaa ilmanpaineet.