Miika Helen sanoo, etä Petosen K-Supermarketissa kiinnitetään paljon huomiota kaupan viihtyisyyteen ja tuotteiden esille laittoon.
Nykyaikaisessa ruokakaupassa henkilökunta tekee kaikkensa, jotta kauppakokemus olisi mahdollisimman mukava jokaiselle asiakkaalle.
Keväällä 2022 Petosen K-Supermarketin kauppiaaksi tulleella Miika Helénillä on kokemusta työntekijänä kaikkien kokoluokkien K-kaupoista. Kauppiasyrittäjänä hän on toiminut Varkaudessa K-Market Pirkassa ennen siirtymistään Petoselle isomman kaupan puikkoihin.
– Yrittäjyys on kiinnostanut aina. Yrittäjänä on velvollisuuksia ja vastuita, mutta samalla myös vapaus tehdä omannäköistään juttua, Helén kuvailee ammattiaan.
Ruokakaupan pitää erottautua kilpailijoistaan, minkä vuoksi kauppiaan työ sopii Helénin kaltaiselle yrittäjälle, joka haluaa kehittää tekemistään
koko ajan paremmaksi. Hän puhuu kauppakohtaisesta liikeideasta, mikä tarkoittaa kaupan henkilökunnan ja asiakaskunnan vuorovaikutuksesta syntyvää tuotevalikoiman ja palvelun kokonaisuutta.
– Meillä asiakas on aina ykkönen. Rakennamme ja muokkaamme asiakkaiden ja toiveiden perusteella heidän näköistään kauppaa. Yhteisöllisyys kiteytyy sloganiimme Meidän Petonen.
Kolme kärkeä
Petosen K-Supermarketissa satsataan erityisesti kolmeen kärkituotteeseen: leipäosastoon, herkkutoriin ja panimotuotteisiin. Paikallisuus näkyy varsinkin paistopisteessä, jonka tuotteet tulevat nurkan takaa Petosen leipomosta. Leipäosastolla paikallisten valmistajien leipomotuotteet on korostettu omaksi hyllynpäädykseen.
– Herkkutorillamme on tarjolla muun muassa itse valmistettuja patonkeja, pizzoja ja rahkoja. Mukaan saa myös valmiiksi pakattuja annoksia, joiden valikoimaan tulee koko ajan uusia tuotteita asiakkaiden mieltymyksien mukaan. Panimo- osastolla puolestaan on valikoimassa perustuotteiden lisäksi pienpanimo-oluita ja muita erikoisuuksia, joita muista kaupoista ei välttämättä edes saa.
Herkkutorin keittiössä valmistuu monenlaisia mukaan otettavia ruoka-annoksia. Valikoima elää jatkuvasti sen mukaan, millaisia toiveita asiakkailta tulee.
Palvelut yhden katon alla
Miika Helén sanoo, että kauppakokemuksen pitää olla positiivinen tapahtui se sitten verkossa, paikan päällä kaupassa tai kotiinkuljetuspalvelun asiakkaana.
– Kun kokonaisuus toimii, mukava asiakaskokemus alkaa heti kun ovesta astuu sisään. Meidänkin kaupastamme saa postin ja apteekin kaltaiset oheispalvelut yhden katon alta.
K-Supermarket Petosen asiakkaissa ovat edustettuina kaikki ikäryhmät nuoresta vanhaan. Helén kertoo kauppiaan tärkeimmän tehtävän olevan asiakkaan kuunteleminen.
– Pyrin olemaan mahdollisimman paljon myymälän puolella tavatakseni ja jutellakseni asiakkaiden kanssa. Kaikenlainen palaute on tervetullutta, myös kaikissa muissakin kanavissa kuin kasvotusten. Asiakastoiveita toteutetaan aina mahdollisuuksien mukaan.
Kaupan pitää reagoida nopeasti
Helénin mukaan nykyään ruokatrendien elinkaari on lyhyt ja usein on hankala ennakoida, mistä seuraava trendi syntyy.
– Jonkin tuotteen kysyntä saattaa moninkertaistua yhdessä yössä vaikka suositun somepostauksen vaikutuksesta. Tärkeä osa henkilökunnan ammattitaitoa on seurata tällaisia ilmiöitä ja pystyä tarjoamaan asiakkaille oikeaan aikaan niitä tuotteita, joille on menekkiä.
Kauppiaana Helénin tehtävänä on pitää silmällä kokonaiskuvaa. Jokaiselle työntekijälle pitää löytyä oma selkeä ja mieluisa työnkuvansa. Kokonaisuudesta saadaan toimiva, kun on oikeat ihmiset oikeissa paikoissa.
– Teemme kovasti töitä pystyäksemme tarjoamaan kaikille asiakasryhmille heidän omaan hintakoriinsa sopivia tuotteita. Melkein jokaisessa tuoteryhmässä löytyy monenhintaisia vaihtoehtoja. Työtämme on kuunnella asiakkaita herkällä korvalla ja keksiä koko ajan jotain uutta sekä asiakaspalveluun että tuotevalikoimaan.
K-Supermarket Petonen
Jalkasenkatu 5, 70820 Kuopio
puh. 017 368 0570