Aikaa kohtaamisille. Kun tunnemme asiakkaamme hyvin, osaamme auttaa heitä paremmin kohti työllistymistä. Soile Lahti (toinen oik.) ja Väinö Vähäsarja istahtivat smoothien äärelle Kukka-Maarian (oik.) ja Kristan kanssa.

Pohjois-Savon TE-toimisto on ison muutoksen äärellä. Vuoden 2020 alusta asiakkaita palvelee entistä yksilöllisempää ja henkilökohtaista palvelua antava organisaatio, jossa ihmisten aito, keskinäinen kohtaaminen ja tuloksellinen työllistyminen ovat keskiössä.

Mollista duuriin -kehitysprojektissa Pohjois-Savon TE-toimistolle on kehitetty uusia toimintatapoja. Uudet toimintatavat ovat herättäneet innostusta myös muualla Suomessa. Johtaja Soile Lahti ja projektipäällikkö Väinö Vähäsarja kertovat, että Pohjois-Savon TE-toimiston tavoite on tulla Suomen parhaaksi rekrykumppaniksi. Näin muutokset näkyvät asiakkaille käytännössä.

1. Henkilökohtainen, yksilöllinen asiakaspalvelu

Palvelu perustuu henkilökohtaiseen kohtaamiseen. Jokaisella asiakkaalla tulee olemaan vuoden alusta lähtien vastuuvalmentaja. Tavoitteena on entistä tyytyväisemmät asiakkaat sekä paremmat tulokset.
– Haluamme antaa asiantuntijuudelle kasvot ja kohdata aidosti asiakkaamme. Sekä asiakkailta että henkilökunnalta kerätyissä palautteissa nousi esille, että aikaa henkilökohtaiseen tapaamiseen ja ohjaukseen haluttiin entistä enemmän. Taustalla olevat lait ja säädökset antavat toiminnallemme raamit, mutta jokainen tapaaminen perustuu asiakkaan yksilölliseen kohtaamiseen.

2. Asiakassuhteen vahva alku

Työllistymisen kannalta työttömyyden ensimmäiset kuukaudet ovat tärkeät.
– Uskomme vahvasti, että kun tunnemme asiakkaamme hyvin, osaamme myös auttaa heitä paremmin ja nopeammin kohti työllistymistä. Panostammekin henkilökohtaiseen asiakaspalveluun heti alusta alkaen, jolloin yhdessä asiakkaan kanssa kartoitetaan tilanne sekä työllistymissuunnitelmat sekä mahdolliset tukitoimenpiteet, Vähäsarja sanoo.
Myös henkilöstön osaamisen ja asiantuntijuuden ylläpitäminen ja kehittäminen on tärkeää.
– Näin pidämme huolta siitä, että asiantuntija tunnistaa asiakkaan tarpeet ja asiakas saa kauttamme tarvitsemaansa tukea.

3. Työn ja tekijöiden nopea kohtaaminen

Nopea työllistyminen on kaikkien etu. Kun ihmiset saavat töitä ja yritykset työvoimaa, koko maakunta voi paremmin.
– Vahvuutemme on, että tunnemme hyvin alueemme elinkeinoelämän toimijat ja yritykset. Jatkossa tulemme kehittämään yritys- ja henkilöasiakaspalveluiden yhteistyötä entisestään niin, että työnhakijat saavat enemmän apua tietotaidostamme ja verkostoistamme. Tämä edesauttaa työntekijöiden ja -antajien nopeaa kohtaamista, Lahti lisää.

4. Toimintamallin lisäksi myös organisaation uudistus

Uudistuksen keskeisiä tavoitteita on asiakaslähtöinen palvelu, nopeat työllistymiset sekä onnistuneet rekrytoinnit. Strategiatyön taustalla on Pohjois-Savon TE-toimiston halu palvella asiakkaita entistäkin paremmin. Toimintamallin lisäksi tämä näkyy myös uutena organisoitumisena.
– Olemme tehneet sisäistä uudistustyötä ja jakaneet vastuita uudelleen niin, että se tukee tavoitteiden saavuttamista. Meiltä löytyy paljon osaamista sekä kattava kumppaniverkosto, joiden avulla meillä on hyvät edellytykset ratkaista asiakkaiden ongelmia sekä edistää työntekijöiden ja -antajien kohtaamista alueellamme, Lahti ja Vähäsarja muistuttavat.

p

Pohjois-Savon TE-palvelut

www.te-palvelut.fi/pohjois-savo
www.messiLive.fi
Facebookissa
Pohjois-Savon TE-palvelut
Instagramissa @tepalvelut_pohjoissavo
Twitterissä @POSTEpalvelu
LinkedInissa Pohjois-Savon TE-toimisto