Valikko Sulje

Perheyrityksen perinteitä ja tuotekehitystä

Lauri Nylundillakin mielenkiintoinen, mutta vaativa työ vaatii omat vastapainonsa. Sisähommista on mukava päästä ulkoliikunnan pariin kalareissuille, futiskentille ja kohta myös laskettelemaan. Stella-koira on uskollinen lenkkikaveri.

Lignell & Piispasen kotimaan myyntipäällikkö ja vierailukeskuksen toiminnasta vastaava Lauri Nylund työskentelee perheyrityksessä, jonka toiminnassa yhdistyvät 172 vuoden perinteet ja modernin ajan tuotekehitys ja markkinointiosaaminen.

Nykyisessä tehtävässään Lauri Nylund aloitti helmikuussa 2022, oltuaan sitä ennen kolme vuotta Fazerin palveluksessa. Tätä ennen työkokemusta kertyi Lignell & Piispasella viennin ja tapahtumien parissa.

Lignell & Piispanen on perheyritys jo kuudennessa sukupolvessa, se on Suomen toiseksi vanhin saman suvun omistuksessa oleva perheyritys. Laurin lisäksi perheyrityksessä työskentelevät myös Laurin veli Harri Nylynd ja sisko Heidi Nylund.

Perinteitä ja uudistumista

Kolme vuotta toisen firman palveluksessa avasi uusia näkökulmia, ja työtehtävät myynnin parissa antoivat pohjaa nykyisiin tehtäviin. Asiat näyttävät aina erilaisilta hieman kauempaa ja pieni etäisyys antaa eväitä uudelle ajattelulle.

– Työskentely perheyrityksessä on uuden luomista perinteitä kunnioittaen. Olen luonteeltani avarakatseinen ja sosiaalinen, mutta myös ratkaisukeskeinen. Savolaisittain tätä sanottakoon vaikkapa vatuloimattomuudeksi. Näitä ominaisuuksia olen voinut työssäni hyödyntää.

– Minulle L&P on perheyritys muutoinkin kuin sukulaisten kautta. Työilmapiiri on hyvä ja koko porukka on hitsaantunut yhteen kuin perheeksi konsanaan, Lauri antaa tunnustusta.

Tuotekehitys on elinehto

Elintarviketoimialalla ei ole varaa jäädä polkemaan paikoilleen, vaan erityisesti ajan vaatimuksiin vastaava tuotekehitys on tekemisen keskiössä. Pelkkä maistuva juoma ei riitä, myös desing on tärkeä elementti.

– Onnistuneesta tuotekehitystyöstä hyvä esimerkki on veljeni Harri Nylundin kehittämä Loimu-glögi, joka tuli myyntiin vuonna 2008. Sen eri variaatiot ovat tällä hetkellä myydyimpiä tuotteitamme ja loistavien glögien lisäksi myyntiä edistää pullojen onnistunut design.

Tyylikäs Loimu-pullo koristaa monen kodin hyllyä tyhjänäkin. Se on jo klassikko samaan tapaan kuin 1800-luvulta peräisin olevat Savon Wiinaa ja mesimarjalikööri, Lauri kertoo perheyrityksen huipputuotteista.