Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla kauppa on ihmisille merkittävä tapaamispaikka, toteaa PeeÄssän toimitusjohtaja Mikko Junttila.
PeeÄssän edustajistossa vaikuttaa siihen, miten yhteistä osuuskauppaa kehitetään. Äänestämällä osuuskauppavaalissa oman alueesi ehdokasta varmistat, että sen ääni kuuluu osuuskaupan päätöksenteossa.
PeeÄssän asiakasomistajia Pohjois-Savossa on lähes 128 000. Jokainen heistä voi vaikuttaa oman osuuskauppansa nykyisyyteen ja tulevaisuuteen äänestämällä edustajistoon haluamaansa ehdokasta ajamaan itselle tärkeitä asioita. Edustajiston 60 jäsentä ovat edustava otos asiakasomistajista koko maakunnan alueelta, toteaa PeeÄssän toimitusjohtaja Mikko Junttila.
– On ratkaisevan tärkeää, että edustajisto näyttää yhtä moninaiselta kuin mitä asiakasomistajien joukkokin on. Mukana pitää olla eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä, äänestäjille samastuttavia ja mieluiten myös tuttuja ehdokkaita.
Edustajiston jäsenet ovat yksi tärkeä kanava tuoda asiakasomistajien arjen toiveet ja palautteet päätöksentekoon. Yhdessä paikallisen henkilökunnan kanssa he tietävät parhaiten, mitä omalla paikkakunnalla tapahtuu ja mitä siellä tarvitaan.
– Virallisiin kokouksiin edustajisto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, mutta jäsenten ja johdon välinen vuoropuhelu jatkuu ympäri vuoden. Kuluneen kauden puheenaiheita ovat olleet esimerkiksi ruoan ja polttoaineen hintataso, henkilökunnan työhyvinvointi sekä vastuullisuus niin tuotteissa kuin palveluissa.
Junttila sanoo, että päätöksenteon lähtökohta on aina se, miten asiakasomistaja hyötyy. Se näkyy asiakkaiden arjessa monin tavoin, ei pelkästään kukkarossa. PeeÄssä on myös tietoinen luomistaan sosiaalisista yhteisöistä. Nekin vaikuttavat osuuskaupan toimintaan.
– Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla kauppa on ihmisille merkittävä tapaamispaikka. Meidän on tunnettava asiakkaiden elinympäristön kokonaisuus, ja siinä edustajisto on kaikista tärkein linkki.
Äänestysaika on 26.2.‒7.3.2024. Äänestää voi myös sähköisesti.
Edustajiston jäsenet ovat niitä avainhenkilöitä, joiden kautta asiakkaiden arjen toiveet ja palautteet välittyvät päätöksentekoon.