Perinteisellä ulkomainonnalla on Suomessa pitkät perinteet ja tulevaisuuskin näyttää hyvältä
Maailma digitalisoituu ja sitä mukaa myös mainonta. Perinteinen ulkomainonta pitää kuitenkin edelleen pintansa. Millään muulla ulkomainonnan keinolla ei nimittäin pysty tavoittamaan samanlaisia yleisömääriä, toteaa Atlas-Median ulkomainonnan liiketoimintajohtaja Timo Tiainen.
– Ulkomainonnan eri muodot eivät sulje toisiaan pois, vaan täydentävät toisiaan. Perinteisillä ulkomainoksilla pystyy ottamaan haltuun kattavasti maantieteellisen alueen ja vilkkaimmat liikenneväylät. Mainokset tavoittavat autoilijat, pyöräilijät ja jalankulkijat ympäri vuorokauden niin pitkään kuin mainostaja itse haluaa.
Tehokasta paikallista markkinointia
Tiainen kertoo, että ulkomainonnan tavoittavuus on suuri. Kyse on enemmän alueellisesta painotuksesta eli siitä, missä massat halutaan tavoittaa. Pääkohderyhmät määrittelemällä viesti saadaan juuri heille, kenelle halutaankin.
– Keskikokoisessa kaupungissa keskikokoisella kampanjalla saadaan miljoona kontaktia. Kontakti tarkoittaa jokaista ihmistä, jolla on mahdollisuus nähdä mainos. Esimerkiksi neljä lyhtypylvästä kahdeksi viikoksi tavoittaa Kuopiossa yli miljoona potentiaalista asiakasta ja maksaa alle 400 euroa.
Ulkomainonnan tärkeä vahvuus onkin paikallisuus. Se merkitsee sekä sijaintia että ajankohtaisuutta.
– Aito paikallisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että mainostauluissa on nuoli oikealle, 200 metrin päästä löydät pk-yrittäjän kivijalkaliikkeen. Ajankohtaisuus voi puolestaan olla vaikka sitä, kun KuPS mainostaa satavuotisjuhliaan ympäri kaupunkia.
Paikallisuuden lisäksi ulkomainonta toimii myös valtakunnallisella tasolla. Atlas-Medialla on mainostauluja 37 kaupungissa Suomessa. Jokainen taulu on kaksipuolinen, jolloin mainospintoja on koko maassa yhteensä noin 8000. Kuopiossa niistä on nelisensataa.
– Muulla tavoin ei voida saavuttaa vaikuttavaa valtakunnallista mainoskampanjaa, joka on myös paikallista asiakasta aidosti puhutteleva.
Timo Tiainen sanoo, että yrittäjän ei kannata ohittaa ulkomainontaa miettiessään vaihtoehtoja liiketoimintansa markkinoinnille.
Kotimainen ja vastuullinen
Kotimaisuus on yksi Atlas-Median painotuksista. Yritys on täysin suomalainen. Sama koskee myös painotalokumppaneita ja paikallisia asiamiehiä. Kotimaisuus nivoutuu myös toiseen peruslähtökohtaan eli vastuullisuuteen.
Mainostaulut käytetään uudelleen useampaan kertaan ennen kuin ne joutuvat kierrätykseen. Säästämme paperia ja asiakkaamme säästää rahaa, Tiainen kertoo vastuullisperiaatteista.
Parhaat mainospaikat ovat hyvin suosittuja ympäri maan. Pääkaupunkiseudun vilkkaimmilla alueilla paikat on varattu jo useiksi vuosiksi eteenpäin. Kuopiossa Atlas-Median tolppia sijaitsee koko kaupungin alueella Päivärannasta Hiltulanlahteen. Suosituimpia tienoita ovat muun muassa Saaristokatu, Savilahti ja Tasavallankatu.
– Toimiva, laadukas ja hyvännäköinen ulkomainos puolustaa kyllä paikkaansa. Suosittelemme kampanjoihin aina vähintään kahta tolppaa, jolloin voidaan pelata kahdella eri viestillä.
– Jos tarvitsee tunnettuutta paikallisilla kontakteilla, kannattaa näkyä ulkona. Tämä on ainoa mainosformaatti, jonka avulla voi näkyä aidosti laajalla alueella paikallisesti ja kertoa omasta liiketoiminnastaan suoraan asiakkaille.