Kupla on kiireetön kulkuneuvo, Ilja Knuutinen kertoo. Sen nähdessään ihmiset tulevat hyvälle tuulelle.
On talli täynnä ja meno mallillaan, lauletaan Vanhaan malliin -rallissa. Kuvaus pätee myös Ilja Knuutisen navettarakennukseen, josta löytyy muun muassa kaksi kuplaa, yksi vanha traktori ja muutama muukin menopeli.
Innostus vanhoihin kulkuneuvoihin on kulkeutunut Ilja Knuutiselle verenperintönä. Sekä isä että veli ovat innokkaita konemiehiä.
– Se on meidän yhteinen harrastus. Kun isä ja isoveli korjailivat kotona ajoneuvoja, siirtyi kiinnostus itsellekin ja on siirtynyt myös omalle jälkikasvulle. Tosin itse nautin enemmän ajamisesta, en niinkään rassaamisesta. Omat kädentaidot ovat suuntautuneet paremminkin puun työstämiseen, hän kertoo.
Suvusta löytyy siis paitsi osaamista myös monenlaista kulkupeliä. Isällä on kuulemma tällä hetkellä menossa mopoinnostus, vanhat mopot korjautuvat taitavissa käsissä lähes uudenveroisiksi. Isän kotipaikalta on lähtöisin myös Fordson Super Dexta -traktori. Se on Iljalla hyötykäytössä, sillä maalaistalon pihapiirissä riittää talvella lumitöitä.
Kupla on klassikko
Kevään tullen esille kaivetaan Volkswagen Kuplat. Niitä Iljalla on kaksi, vihreä on vuosimallia 1965 ja valkoinen 1974.
– Molemmat 1300 koneella. Kirjoita siihen, että kyllä vain, myös se vihreä. Joku sitä kuitenkin ihmettelee.
Puheesta kuuluu selvästi se, että kuplien maailmaan on perehdytty, vaikka Ilja itse vähättelee tietämystään todellisten Kupla-tietäjien rinnalla.
– Vuosien 1938 – 2003 välillä Kuplia myytiin maailmanlaajuisesti 21,5 miljoonaa kappaletta. Se on melkoinen määrä. Kupla onkin auto, joka herättää kaikissa jonkinlaisia muistoja ja tunteita puoleen, jos toiseen. Onko se sitten Adolf Hitlerin paras teko vai kosto maailmalle, siitä mielipiteet vaihtelevat.
Valkoisesta Kuplasta on Iljallakin omakohtaisia muistoja. Sellainen oli nimittäin hänen isoveljensä ensimmäinen auto. Eniten Kuplissa viehättää kuitenkin tunnelma.
– Kuplalla ei ole kiire minnekään, se on kiireetön ajoneuvo. Ja kun on liikenteessä, Kupla tuo hyvän mielen muillekin ihmisille.
Vanhalla ajoneuvolla ajaminen tuokin kiireiseen nykypäivään sopivasti downshiftaamista.
– Vanhat autot ja rakennukset opettavat rentoutta ja armollisuutta. Kaiken ei aina tarvitse olla niin tip top ja täydellistä.
7. kesäkuuta hurautetaan töihin harrasteajoneuvolla! Viime kesänä Iljan matka taittui Fordsonilla, keli oli tosin kesäisempi kuin tässä, lumitöiden lomassa otetussa kuvassa.
Harrasteajoneuvolla töihin
Viime keväänä Ilja Knuutinen halusi repäistä jotenkin. Hänellä itsellään tuli mittariin 35 vuotta, ja kiinteistöalalla täyteen kymmenen vuotta. Mielessä syntyi idea siitä, että merkkipäivää voisi juhlistaa ajelemalla töihin jollakin vanhoista ajokeista.
– Ihmiset saivat äänestää LinkedInissä ja Instagramissa, ajanko töihin Kuplalla vai Dextalla. Traktori voitti. Toriparkissa hieman aluksi hämmästyttiin, kun kyselin viestillä, onko estettä hurauttaa parkkiin traktorilla, Ilja muistelee hymyillen.
Fordson Dextan huippunopeus on 35 kilometriä tunnissa. Matka Uuhimäeltä Kuopion keskustaan kesti 45 minuuttia.
– Se oli kyllä hauska päivä. Ajoin toimistolta vielä traktorilla kahteen kokoukseen ja ihmiset tulivat iloiselle mielelle ja juttelemaan traktorin nähdessään.
Siitä syntyikin ajatus, että hyvää mieltä voisi lisätä niin itselleen kuin muille useamminkin. Vanhojen kulkuneuvojen harrastajat kyllä järjestävät kokoontumisia viikonloppuisin, mutta entäpä jos harrasteajoneuvolla hurauttaisi kerran kesässä töihin?
Ilja Knuutinen kannustaakin kaikkia vanhojen ajopelien omistajia liittymään hyvän mielen tempaukseen mukaan 7.6.2022. Lähde töihin vanhalla kulkuneuvollasi ja jaa siitä kuva someen tunnisteella #wanhaanmalliin.