Lossin ohjaamossa riittää mittareita ja moottoreilla ohjaaminen vaatii tarkkaavaisuutta.
Useimmille suomalaisille lossi ja sen kuljettaja ovat tuttuja vain vanhoista kotimaisista elokuvista. Saariston ja Järvi-Suomen liikenteessä seilaa kuitenkin yhä kymmeniä losseja, jotka kuljettavat tiukan aikataulun mukaisesti ajoneuvoja vesistöjen yli 24/7. Lossin kuljettaja tekee vastuullista työtään kolmessa vuorossa, ilman ylimääräisiä joutohetkiä.
Kuopion ja Vehmersalmen väliä ajaville Puutossalmen lossi on tuttu paikka. 130 tonnia kantava lossi liikkuu rivakasti 482 metriä pitkän matkan Kuopion puolelta Soisalon saareen vartin välein. Pitkiä jonoja ei kummallekaan rannalle ehdi muodostua.
Toisin on kesällä. Jonoja syntyy varsinkin viikonloppuisin kun liikkeellä on paljon turisteja ja mökkiläisiä. Tähän on tulossa helpotusta. ELY-keskus on edellyttänyt seuraavalle sopimuskaudelle isompaa lossia ja Puutossalmelle tulee 160 tonnia kantava lossi näillä näkymin viiden – kuuden vuoden kuluttua.
Kiipparin takaa lossin ohjaimiin
Yksi Puutossalmen lossin kuljettajista on Marko Karvonen, monille tuttu mies myös ammattimuusikkona.
– Viitisen vuotta sitten keikkarintamalla tuli suuria muutoksia, pidemmät kiinnitykset lomahotellien ja hiihtokeskusten ravintoloissa vähenivät. Olen ikäni viihtynyt vesillä ja veneily on edelleen rakas harrastus, joten työ lossilla sopi kuvioihin hyvin. Kolmivuorotyö mahdollistaa joustavasti myös musiikkihommien jatkumisen. Korona-aikana päätyö on tosin ollut selkeästi tässä Puutossalmella, Karvonen kertoo ja muistuttaa ammatin perusvaatimuksista.
– Lossinkuljettajan ammattiin vaadittavaa pätevyyttä varten opiskellaan itsenäisesti ja käydään tenttimässä tiedot. Myös korkeampi kansipäällystön ammattipätevyys hyväksytään. Myös meriradioliikenteen pätevyystodistus ja ensiapukoulutus tarvitaan ja tarkkuutta vaativassa työssä perusterveyden on oltava kunnossa.
Turvallisesti salmen yli
Jos joku luulee lossin seilaavan vaijerin varassa ja kuskin vain nostelevan puomia, erehtyy pahoin. Puutossalmen lossilla aikataulu on tiukka, normaalina päivävuoron tunteina salmi ylitetään kahdeksan kertaa ja jokainen ylitys vaatii omat toimensa. Lossille ja sieltä pois mennään kuljettajan ohjaamassa järjestyksessä.
– Vaijeri on päistään kiinni lossin kiinnittymiskaltureissa, mutta lossia ohjataan sen moottoreiden avulla, eikä vaijeri estä lossin sivuliikettä kovassa aallokossa. Talvisin ajetaan ilman vaijeria. Siksi turvaohjeiden noudattaminen lossilla on erittäin tärkeää, päin punaisia ei missään tapauksessa kannata ajaa.
Jos kova merenkäynti heilauttaa lossin takapäätä, eikä kuljettaja ole ennättänyt oikaista lossia, saattaa keulan ramppi lähteä nousemaan. Seurauksena voi olla vaaratilanne, mikäli liikkeelle on lähdetty ennen aikojaan.
– Minun työurani aikana vakavammilta vaaratilanteilta on vältytty. Niitä ei synny, kun ajoneuvot noudattavat lossin merkkivalojen ohjeita ja raskaat ajoneuvot ajavat keskelle ja keveämmät laidoille. Minun vastuullani on ohjata ajoneuvojen lastausta ja huolehtia että kaikki sujuu joustavasti ja turvallisesti. Karvonen muistuttaa vielä muita vesilläliikkujia lossin rajoituksista.
– Puutossalmella liikennöivät muutkin kuin lossi. Tukkilautat, laivat ja huviveneet huomioidaan kukin omalla tavallaan. Lossi ei ole kovin ketterä väistämään, joten veneiltä ja vesiskoottereilta toivotaan lossin lähettyvillä riittäviä etäisyyksiä ja maltillisia nopeuksia.
Rutiinit voivat rikkoutua
Vaikka lossi kulkeekin aikataulun mukaisesti, voi siihen tulla poikkeuksia. Kun kyse on ihmishengestä, löytyy lossistakin vauhtia.
– Kun hälytysajoneuvo lähestyy lossia, saan siitä tiedon etukäteen ja osaan olla oikealla rannalla sen saapuessa. Normaalisti ajetaan aikataulunmukaisesti, mutta hätätilanteissa vauhtia voidaan lisätä. Esimerkki hätätapauksesta oli ambulanssi, joka tuli Vehmersalmen suunnalta ja jota odotti ambulanssihelikopteri Kuopion puolen aallonmurtajalla. Näissä tapauksissa muu liikenne odottaa ja sitten jatketaan normaalisti ja otetaan aikataulu kiinni.
Kiireen vastapainona ovat yövuoron rauhalliset tunnit, joihin ajoittuvat myös rutiinihuollot.
– Talviaikaan työnkuvaani kuuluvat myös lumityöt niin lautalla kuin rannassakin sekä taukotuvan ympärillä. Kahta samanlaista päivää tai yötä ei ole, ja muusikon työhön verrattuna tässä on ainakin se etu, että töiden jälkeen pääsee aina kotiin nukkumaan, Marko Karvonen paljastaa lopuksi.
Lossilla on kolme kaistaa. Raskas liikenne sijoitetaan aina keskikaistalle.