Kesäsade ja Tapio kengityspuuhissa hyvässä yhteisymmärryksessä.

Pika-ajuri Tapio Karhunen ja Kesäsade-ruuna ovat talviajan poissa torinkulman päivystyspaikaltaan, mutta ei toimettomina. Kevättä kohti suoritetaan monenlaisia huoltopuuhia, eikä vähäisimpänä niistä kengitys.

Hevosenkenkä on hevosen kavioon naulattava kaareva metallinen suojus, joka suojaa kaviota kulumiselta. Tällaiset jalkineet keksittiin jo pronssikaudella. Kengittäminen mahdollistaa raskaamman työnteon ja nopeamman matkanteon etenkin kovalla maaperällä. Nykyaikaiset hevoskengät tehdään yleensä teräksestä tai alumiinista. Entisaikaan kengityssepät takoivat kengät alusta loppuun itse, mutta nykyään käytetään lähinnä tehdasvalmisteisia kenkiä, jotka seppä takoo lopulliseen muotoon. Jos hevonen joutuu liikkumaan liukkailla alustoilla (talvikeli, kilparatsastus nurmikentällä), kenkään kiinnitetään hokkeja antamaan lisäpitoa. Hokkeja on naputeltu myös Kesäsateen kenkiin.
– Talvella, kun kopsutellaan pehmeämmillä pinnoilla, on kengitysväli kuudesta kahdeksaan viikkoa. Jäisillä ja lumisilla teillä hokit antavat pitoa ja sama pätee yllättäen myös asfaltille. Siinä pelkkä rautakenkä on liukas, Tapio Karhunen kertoo.
Kesällä aktiivisena katuaikana kengitys tehdään neljän viikon välein. Kengitys on todella tärkeä toimenpide, onhan hevosen painosta 60 prosenttia etujalkojen päällä. Vetohevosilla asianmukaisen kengityksen merkitys korostuu ja Tapiokin on käynyt Hingunniemessä kengityksen alkeiskurssin.
– Hevosen kanssa työskentelevä ei voi jäädä muiden varaan. Jos jotain sattuu vaikka kesken kesäisen vossikkapäivän niin oma apu on oltava lähinnä. Mutta varmasti tulevanakin kesänä pärjäillään. Nähdään taas suven tullen tutulla paikalla Kauppahallin kulmalla, toivottavat Kesäsade ja Tapio.